Przypominamy Państwu o zbliżającym się terminie uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu na platformie PUESC.

Począwszy od 01.02.2020, według rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2018 r. w sprawie zgłoszeń przewozu towarów dla podmiotów odbierających, został wprowadzony wymóg uwierzytelnienia na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) poprzez podanie oprócz loginu i hasła również tzw.Id SISC podmiotu, czyli 17-znakowego numeru identyfikacyjnego.

    W celu uzyskania zaawansowanego poziomu dostępu do PUESC osoba, która ma już założone konto na PUESC, powinna złożyć odpowiednie wnioski (eFormularze).

    Elektroniczne złożenie wniosków jest możliwe tylko i wyłącznie w przypadku posiadania profilu zaufanego. Przedstawiamy link do zakładania profilu:

    https://obywatel.gov.pl/zaloz-profil-zaufany

    Jeżeli posiadamy profil zaufany, postępujemy zgodnie z instrukcją:

    1. Rejestracja/aktualizacja danych osoby fizycznej –nadanie Id SISC osobie fizycznej;
      2. Rejestracja/aktualizacja danych podmiotu –nadanie Id SISC podmiotowi;
      3. Rejestracja/aktualizacja reprezentacji –rejestracja osoby fizycznej jako reprezentanta podmiotu

    Osoby, które nie są właścicielami danej firmy, a będą zamykać zgłoszenia SENT w jego imieniu zobowiązane są do posiadania pełnomocnictwa w formie papierowej lub elektronicznej, opatrzonej podpisem elektronicznym od swojego pracodawcy.

    Przykładowy wzór upoważnienia do systemu SENT:

    Instrukcja rejestracji na PUESC KROK PO KROKU

    W celu dokonywania zgłoszeń przewozu do rejestru SENT
    KROK 1 – założenie konta na PUESC
    Uwaga! Konto zakłada osoba fizyczna.
    1. Wejdź na stronę internetową https://puesc.gov.pl.
    2. Z widoku ekranu wybierz przycisk „Utwórz konto” znajdujący się w prawym górnym
    rogu – otworzy się formularz wymagający wypełnienia.
    3. Wypełnij obowiązkowe pola formularza, a następnie zatwierdź go przyciskiem „Utwórz
    konto”, który znajduje się na końcu formularza.
    4. Na adres e-mail, który podałeś w formularzu zostanie wysłany link aktywacyjny.
    5. Po otrzymaniu tego linku, w ciągu 24 godzin aktywuj konto poprzez kliknięcie na link
    aktywacyjny. Dopiero wtedy możesz przejść do kroku następnego.
    KROK 2 – rejestracja danych osoby fizycznej
    1. Po zalogowaniu się na konto PUESC wejdź w zakładkę „Formularze”, a następnie
    zakładkę „eFormularze”.
    2. W części dotyczącej „eKlient” kliknij w „Więcej” i wybierz formularz
    Rejestracja_Osoby_Fizycznej.
    3. Wypełnij tylko aktywne pola formularza, a następnie wybierz przycisk „Generuj
    formularz” i wyślij go do Systemu Informacyjnego Skarbowo-Celnego SISC (Moje
    dokumenty>do wysyłki>akcje „wyślij”). Pole „rejestracja uproszczona” musi pozostać
    puste (niezaznaczone).
    Uwaga!
    Jeżeli osoba fizyczna dysponuje certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym
    e-PUAP może podpisać wygenerowany dokument przed jego wysłaniem (Dokumenty>do
    wysłania>akcje: „podpisz”, a następnie akcje: „wyślij”).
    Osoba podpisująca eFormularz jest zwolniona z obowiązku potwierdzenia tożsamości
    w najbliższym urzędzie celno-skarbowym, delegaturze UCS lub oddziale celnym.
    Osoba fizyczna, która nie podpisała wniosku certyfikatem kwalifikowanym lub profilem
    zaufanym e-PUAP obowiązana jest do stawienia się z dowodem osobistym lub innym
    dokumentem potwierdzającym tożsamość w najbliższym urzędzie celno-skarbowym,
    delegaturze UCS lub oddziale celnym, celem potwierdzenia tożsamości.
    4. Jeżeli Twoja tożsamość została potwierdzona czekaj, aż otrzymasz potwierdzenie
    rejestracji i nadania numeru IDSISC (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie
    rejestracji). Numer zostanie też uwidoczniony w zakładce „Moje konto”>Moje dane>
    IDSISC.
    KROK 3 – wygenerowanie certyfikatu celnego (krok może pominąć osoba fizyczna
    posiadająca certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany e-PUAP).
    Uwaga!
    Osoba, która nie posiada certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego e-PUAP,
    a ma zamiar zgłosić rejestrację podmiotu i/lub rejestrację reprezentacji jest
    zobowiązana wygenerować certyfikat celny, który posłuży do opatrzenia podpisem
    elektronicznych ww. wniosków.
    Certyfikat celny – elektroniczne zaświadczenie wydane przez Ministerstwo Finansów, za
    pomocą którego dane służące do weryfikacji podpisu elektronicznego są przyporządkowane
    do osoby składającej podpis elektroniczny i które umożliwiają identyfikację tej osoby.
    1. Po zalogowaniu się na konto PUESC przejdź do zakładki „Moje konto”.
    2. Zapoznaj się z Instrukcją postępowania w celu uzyskania certyfikatu celnego oraz
    wykonania podpisu elektronicznego opublikowanej na stronie
    https://puesc.gov.pl/web/puesc/pki, w celu właściwego przygotowania komputera do
    pobrania certyfikatu.
    3. Wybierz przycisk „Generuj certyfikat celny” (przycisk znajduje się po lewej stronie
    ekranu, pod danymi osobowymi właściciela konta) i postępuj zgodnie z publikowanymi
    komunikatami.
    Uwaga!
    W przypadku wnioskowania o wydanie certyfikatu celnego wszystkie operacje należy
    wykonać:
    · na tym samym komputerze,
    · przy użyciu tego samego konta użytkownika komputera oraz
    · z wykorzystaniem tej samej przeglądarki internetowej.
    KROK 4 – rejestracja danych podmiotu w obszarze MONITOROWANIE PRZEWOZU
    1. Przed przystąpieniem do rejestracji danych podmiotu upewnij się czy podmiot nie został
    już zarejestrowany w SISC w innym obszarze, np. cła, akcyzy, Intrastat.
    Uwaga!
    W przypadku rejestracji podmiotu w innym obszarze, należy zaktualizować dane podmiotu.
    W tym celu:
    a) po zalogowaniu się na konto PUESC wypełnij formularz Aktualizacja_Podmiotu
    (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu>wypełnij
    formularz).
    b) dla podmiotów krajowych w pole IDSISC wprowadź numer NIP podmiotu
    w następującej konfiguracji: PL + numer NIP podmiotu + 00000 (przykład:
    PL6910220010600000), a dla podmiotów zagranicznych wprowadź numer EORI –
    jeżeli podmiot posiada numer EORI nadany w jednym z krajów Unii Europejskiej.
    Jeżeli w polu poniżej pojawia się numer NIP/EORI podmiotu, należy go wybrać
    i kontynuować wypełnianie wniosku. Jeżeli nie otwiera się okno z wyborem numeru
    – przejdź do wypełniania wniosku Rejestracja_Podmiotu
    (Formularze>eFormularze>eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu>wypełnij
    formularz).
    2. Jeżeli podmiot nie jest zarejestrowany w SISC w żadnym obszarze, po zalogowaniu się
    na konto PUESC wybierz formularz Rejestracja_Podmiotu (Formularze>eFormularze>
    eKlient>Więcej>Rejestracja_Podmiotu>wypełnij formularz) i wypełnij aktywne pola,
    zaznaczając obszar działania: „MONITOROWANIE PRZEWOZU”.
    Uwaga!
    Jeżeli o rejestrację podmiotu występuje osoba upoważniona do złożenia wniosku musi
    dołączyć do wniosku skan upoważnienia i skan potwierdzenia uiszczenia opłaty skarbowej.
    Nie zwalnia to z obowiązku dostarczenia oryginałów tych dokumentów.
    Oryginał upoważnienia do działania w imieniu podmiotu i dowód uiszczenia opłaty skarbowej
    w kwocie 17 zł na konto Urzędu Miasta Poznania Wydział Finansowy, PKO BP S.A. nr
    94102040270000160212620763, należy złożyć do najbliższego urzędu celno-skarbowego,
    delegatury UCS lub do oddziału celnego.
    Dokumenty można przesłać też pocztą tradycyjną bezpośrednio do Izby Administracji
    Skarbowej na adres: Wydział Centralna Rejestracja, ul. Krańcowa 28, 61-037 Poznań.
    Powyższe postępowanie nie dotyczy osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu
    z mocy prawa, np. właściciela, prokurenta samoistnego, prezesa zarządu czy członka zarządu
    uprawnionego do samodzielnej reprezentacji w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
    3. Wybierz przycisk „Generuj formularz”, podpisz go (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje:
    „podpisz”) i wyślij do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „wyślij”).
    4. Po dopełnieniu powyższych formalności czekaj na potwierdzenie rejestracji oraz
    nadanie numeru IDSISC. Potwierdzenie wpłynie na konto osoby fizycznej, która
    wnioskowała o rejestrację/aktualizację danych podmiotu (Moje dokumenty>odebrane>
    Potwierdzenie rejestracji).
    KROK 5 – rejestracja reprezentacji dla potrzeb przesyłania, uzupełniania lub
    aktualizacji zgłoszeń przewozu do rejestru SENT
    1. Po zalogowaniu się na konto PUESC wybierz formularz
    Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_reprezentacji (Formularze>eFormularze>
    eKlient>Więcej>Rejestracja_Aktualizacja_Dezaktywacja_reprezentacji).
    2. Wypełnij tylko aktywne pola formularza, wskazując podmiot dla którego jest
    rejestrowana reprezentacja, następnie wskaż rodzaj reprezentanta (osoba fizyczna dla
    pracowników/pełnomocników reprezentujących podmiot), wybierz operację:
    · dodaj – dla nowo rejestrowanej reprezentacji,
    · aktualizuj – dla reprezentacji już istniejącej,
    oraz wybierz w sekcji „Zakres pełnomocnictwa>uprawnienia szczególne”:
    · SENT – przesyłanie, uzupełnianie lub aktualizacja zgłoszeń w systemie
    monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów i/lub
    · aktualizacja podmiotu (jeżeli takie uprawnienie wynika wprost z przedstawionego
    upoważnienia).
    3. Dołącz skan upoważnienia i opłaty skarbowej (jeżeli dokumenty zostały już wysłane do
    IAS w Poznaniu na etapie rejestracji/aktualizacji podmiotu) zaznacz pole
    pełnomocnictwo złożone w Izbie Administracji Skarbowej w Poznaniu.
    Uwaga!
    Uprawnienia szczególne muszą wynikać wprost z treści udzielonego pełnomocnictwa.
    Pełnomocnictwo powinno uprawniać do wykonywania czynności określonych w ustawie
    o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów, tj.:
    · przesyłania, uzupełnienia i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu
    monitorowania i/lub
    · rejestracji/aktualizacji danych podmiotu na potrzeby przesyłania, uzupełnienia
    i aktualizacji zgłoszeń przewozu towarów do systemu monitorowania.
    W przypadku rejestracji podmiotu zagranicznego należy dołączyć dokumenty rejestrowe tego
    podmiotu (np. wydruk z rejestru w kraju trzecim), z których wynika umocowanie osoby
    udzielającej upoważnienia do reprezentowania podmiotu.
    W przypadku rejestracji reprezentacji obowiązują te same zasady dotyczące składania
    upoważnienia i uiszczania opłaty skarbowej, jak w przypadku rejestracji danych podmiotu –
    zobacz uwaga do KROKU 4 pkt. 2
    4. Wybierz przycisk „Generuj formularz”, podpisz go (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje:
    „podpisz”) i wyślij do SISC (Moje dokumenty>do wysyłki>akcje: „wyślij”).
    5. Po dopełnieniu powyższych formalności czekaj na potwierdzenie rejestracji
    reprezentacji. Potwierdzenie wpłynie na konto osoby fizycznej, która wnioskowała
    o rejestrację reprezentacji (Moje dokumenty>odebrane>Potwierdzenie rejestracji).
    Kategorie: Wiadomości