Co to jest e-TOLL?
System płacenia za drogi płatne, a w przypadku kierowców samochodów osobowych za autostrady. Po urzędniczemu zaś jest to:
nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. Służy do poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA.
A co robi ten e-TOLL?
W skrócie: geolokalizuje (wyznacza pozycję pojazdu przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego), czyli rejestruje, ile kilometrów poruszaliśmy się odcinkami, za które trzeba zapłacić i przesyła te dane do systemu.
Czyli taki GPS?
Mniej więcej, bo dokładnie GNSS, a GPS jest rodzajem GNSS, czyli systemu nawigacji satelitarnej obejmującego całą naszą planetę.
Czym różni się od viaTOLL?
ViaTOLL oparty był na technologii radiowej i w praktyce obchodził tylko tych kierowców samochodów osobowych, którzy tego bardzo chcieli, a raczej firm, które swoim kierowcom zakupiły urządzenia umożliwiające omijanie szlabanów na wybranych odcinkach autostrad. E-TOLL zapisze się w pamięci większej liczby kierowców osobówek.
Od kiedy e-TOLL zacznie działać?
Już ruszył, w czerwcu.
To co ma nastąpić za 30 dni?
Koniec viaTOLL, poprzednika e-TOLL. E-TOLL zaczął działać w czerwcu na po płatnych odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) i oba systemy opłat działają jeszcze równocześnie. Zaraz ostatecznie uśmiercony zostanie viaTOLL i zostaniemy z tylko e-TOLL.
Jak obecnie skorzystać z e-TOLL?
Na dwóch wyżej wymienionych odcinkach, w miejscach poboru opłat zostały wyznaczone pasy przejazdowe dla użytkowników elektronicznych systemów poboru płatności za przejazd. Są odpowiednio oznaczone i nie można tam płacić gotówką.