Czas na przegląd po zimie

Przygotuj auto na wakacje
Zacznij od podwozia
Większość kierowców skupia się w głównej mierze na dbaniu o samochody z zewnątrz czyli na dokładnym umyciu nadwozia. Zanim jednak wypolerujemy lakier na błysk, lepiej popracować nad częścią samochodu, której nie widać. Umycie podwozia jest nieco trudne i wymaga dostępu do kanału lub najazdu. W wielu miastach możemy spotkać ogólnodostępne najazdy, ale często są one
w opłakanym stanie a ich użytkowanie jest niebezpieczne.
Dlaczego warto umyć podwozie? Usuniesz w ten sposób błoto, sól, piasek oraz inne zabrudzenia, które mogą prowadzić do rozwoju korozji. Samochody używane potrzebują także kontroli zawieszenia oraz elementów zlokalizowanych pod samochodem (np. przewodów instalacji, koła zapasowego itd.) a to doskonała ku temu okazja. Do mycia możesz użyć zwykłej szczotki lub myjki ciśnieniowej. Pamiętaj tylko, by uważać podczas mycia komory silnikowej, gdyż łatwo o zalanie wrażliwej elektroniki (np. alternatora).


Sprawdź hamulce
Zima to dla hamulców trudny okres. Wszechobecny piach łatwo wchodzi pomiędzy okładziny
i tarcze hamulcowe, znacznie przyspieszając ich zużycie. W niektórych przypadkach może nawet dojść do zniszczenia okładzin, nawet jeśli niedawno były one wymienione. To jednak nie koniec zgubnego wpływu zimy na układ hamulcowy, którego doświadczają samochody osobowe i użytkowe.
Warto pamiętać, że płyn hamulcowy znajdujący się w przewodach jest silnie higroskopijny, co oznacza, że wchłania wilgoć. W czasie sezonu jesienno-zimowego jest jej pod dostatkiem, dlatego warto skontrolować parametry płynu hamulcowego. Zawartość wody zmniejsza jego temperaturę wrzenia, co może prowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Zagotowanie płynu hamulcowego najczęściej ma miejsce w terenach górzystych, gdy korzystamy z hamulca podczas długich i stromych zjazdów. Wówczas temperatura płynu hamulcowego gwałtownie wzrasta, a jego zagotowanie skutkuje tym, że samochód traci siłę hamującą w jednym lub, co gorsza, kilku kołach.
Umyj i zabezpiecz karoserię
Podobnie jak podwozie, tak i karoseria pełna jest piachu, kurzu, błota oraz soli. Wszystkie te elementy tworzą warstwę brudu. Podczas pierwszego mycia warto więc być bardzo cierpliwym i nie wytaczać od razu najcięższych dział w postaci gąbki lub szczotki. Zalegający na karoserii brud pod gąbką będzie jak papier ścierny rysujący lakier. Zacznij od kilkukrotnego zmycia warstwy brudu za pomocą myjki ciśnieniowej. Wąż ogrodowy sprawdzi się tutaj znacznie gorzej.
Pierwsze mycie samochodu używanego na wiosnę najlepiej przeprowadzić w kilku częściach. Po zgrubnym zmyciu brudu myjką ciśnieniową umyj samochód za pomocą szamponu samochodowego. Dobrej jakości szampon rozpuści tłuste plamy, skupiska soli oraz innego rodzaj pozimowe zabrudzenia, z którymi nie poradziła sobie woda. Pamiętaj jednak, by środki chemiczne używać tylko w miejscach do tego przeznaczonych. Korzystanie z nich na osiedlowym parkingu lub własnej posesji może oznaczać mandat w wysokości nawet do 500 zł.
Po umyciu lakieru ważne jest jego zabezpieczenie na sezon wiosenno-letni. Pokrycie karoserii woskiem nie tylko ochroni go przed promieniami słońca, ale i ułatwi kolejne mycie.


Zadbaj o wnętrze
Po sezonie zimowym wnętrze samochodu używanego może sprawiać wrażenie nieświeżego. Może być to spowodowane wieloma czynnikami. Najważniejszym z nich jest jednak duża wilgotność, która w trakcie zimy wnika do wszystkich elementów. Jak się jej pozbyć? Wykorzystaj ciepłe dni do tego, aby porządnie wywietrzyć samochód. Użyj także klimatyzacji, która oprócz tego że chłodzi, to na dodatek osusza powietrze.
Ogromną poprawę jakości powietrza we wnętrzu da wyczyszczenie kanałów nawiewu. W wielu samochodach używanych, zwłaszcza tych pozbawionych filtra kabinowego, zalega w nich sporo brudu (np. kurzu, liści, piasku), które są wręcz idealnym środowiskiem do rozwoju przykrych zapachów oraz bakterii. Jak wyczyścić nawiew? Skorzystaj ze specjalnych środków w puszkach. Jedne z nich wprowadza się bezpośrednio do nawiewów w postaci pianki, drugie zaś są aerozolem rozpylanym we wnętrzu, który krąży w obiegu zamkniętym przez kilkanaście minut.
Nie zapomnij także o dokładnym odkurzeniu i umyciu wnętrza. Do czyszczenia plastikowego
lub skórzanego kokpitu idealne są jednorazowe ściereczki, które dodatkowo mogą go nabłyszczyć (choć są również wersje matowe). Jeśli posiadasz tekstylną lub welurową tapicerkę foteli, warto pomyśleć o jej wypraniu. Choć najlepsze efekty daje profesjonalne czyszczenie tapicerki, świetny efekt możesz uzyskać czyszcząc ją preparatami oraz szczotką. Już pierwsze przetarcie tapicerki pokazuje jak bardzo można przywrócić jej blask.
Kontroluj filtry
Po sezonie zimowym należy zwrócić uwagę na stan filtrów samochodu używanego. Najprostszy do sprawdzenia jest filtr powietrza, który bez problemu wymienimy na własną rękę. Nieco trudniej może być w przypadku filtra oleju lub paliwa. Warto wymienić je w serwisie, który dysponuje odpowiednimi narzędziami oraz infrastrukturą (kanał, podnośnik). Serwis zagwarantuje także utylizację płynów eksploatacyjnych. W czasie zimy wytrącają się z paliwa (zwłaszcza z ropy naftowej) zanieczyszczenia, które mogą być powodem zapchania lub zniszczenia filtra paliwa, zaś długotrwała jazda ze zużytym filtrem prowadzi do uszkodzenia silnika. Podobnie rzecz wygląda w przypadku filtra oleju, zwłaszcza, jeśli posiadamy olej mineralny o dużej gęstości w niskich temperaturach.


Sprawdź akumulator
Specjaliści nie pozostawiają złudzeń: żywotność dzisiejszych akumulatorów to zaledwie kilka lat. Ma na to wpływ chociażby duża liczba elektroniki montowanej w nowych samochodach (zwłaszcza system start-stop), jednakże największym zabójcą akumulatora są zimowe mrozy. Uruchomienie silnika
(w szczególności diesla) w czasie minusowych temperatur to dla akumulatora bardzo duże obciążenie. Wiosną może się więc okazać, że jest on zużyty lub wymaga doładowania. Stan akumulatora sprawdzisz w warsztacie lub, przy pomocy prostego multimetru, również w domu.
Wymień wycieraczki
Wycieraczki samochodowe po zimie są zazwyczaj w opłakanym stanie. Szkodzi im nie tylko piach, sól oraz pośniegowe błoto podrywane przez koła. Dużym wyzwaniem jest także fakt, że pióra wycieraczek bardzo często przymarzają do szyb, nawet po dokładnym odśnieżeniu samochodu używanego. Zmrożona i osłabiona płynem do szyb guma wycieraczek pęka, ulega odkształceniu i traci swoje właściwości. Na rynku dostaniesz wiele renowatorów do piór wycieraczek, ale z doświadczenia kierowców wynika, że nie są one najlepszym rozwiązaniem. Znacznie pewniejszym rozwiązaniem jest wymiana wycieraczek na nowe. Zwłaszcza, że nawet te niedrogie mogą działać bardzo dobrze.


Sprawdź klimatyzację
Wielu kierowców nie używa klimatyzacji zimą – to błąd, ponieważ klimatyzacja nie tylko schładza powietrze, ale i je osusza. Dzięki temu odprowadzamy nadmiar wilgoci z auta używanego oraz dbamy o samą klimatyzację. Długotrwałe nieużywanie klimatyzacji w sezonie zimowym sprzyja rozwojowi korozji sprężarki, co często prowadzi do kosztownej awarii.
Co należy zrobić z klimatyzacją wiosną? Przede wszystkim należy rozpocząć od jej odgrzybienia. Mikroorganizmy rozwijające się w kanałach klimatyzacji mogą być powodem chorób, nieżytów nosa oraz alergii. Dodatkowo, zagrzybiona klimatyzacja będzie po prostu nieprzyjemnie pachnieć. Czasem konieczne jest także uzupełnienie czynnika chłodzącego w klimatyzacji. W granicach normy mieszczą się jednak jedynie niewielkie ubytki. Jeśli wiosną klimatyzacja drastycznie traci sprawność i odkryjemy, że czynnika nie ma w układzie prawie wcale, najczęściej oznacza to usterkę klimatyzacji.
Zmień opony na letnie
Nie warto zwlekać z wymianą opon zimowych na letnie. Wysokie temperatury, z jakimi mamy do czynienia już w kwietniu czy maju, są dla nich wyjątkowo szkodliwe. Miękka mieszanka opony zimowej ulega zużyciu znacznie szybciej niż opony letniej. Ponadto możesz zauważyć, że samochody z takimi oponami mają tendencję do niepewnego zachowania w zakrętach, co stwarza niebezpieczeństwo na drodze. Wbrew pozorom wydłużeniu ulega także droga hamowania w stosunku do opony letniej, nie wspominając już o zachowaniu się samochodu na mokrej drodze. Wymiana opon na czas to oszczędność pieniędzy, bezpieczeństwo oraz wygoda jazdy. Nie zapomnij o niej podczas wiosennych porządków.

Bezpiecznej jazdy życzy:
źródło informacji :
https://www.dasweltauto.pl/pl/motoblog/wiosenne_porzadk-jak_zadbac_o_samochod_po_zimie.html